søndag 16. januar 2011

ØST SAMISKE VOTTER


Disse vottene har en kant som er strikket i slyngstrikk. Dette er en morsom men tidkrevende metode. Neste par som blir strikket med denne kanten, skal jeg prøve å ta bilder og forklare hvordan det gjøres :)




Og slik ble vottene når de ble ferdig tovet.


Ute var det for mye vind og snøfokk, så jeg måtte rømme innomhus.
Mønster: Øst-Samiske votter av Nelly Must ( fås kjøpt ved henvendelse til Sør Varanger museum på telefonnr. 78 94 23 44)
Garn: Østlandsgarn
Pinner: nr 3,5


7 kommentarer:

  1. De vottene var aldeles nydelige. Vakkert mønster og nydelige farger. Gleder meg til du kommer med visning/oppskrift på slyngkanten - det skal bli spennende - dette har jeg lyst til å lære meg ;))

    SvarSlett
  2. De ble utrolig lekre! Tvebandsstrikk eller slyngestrikk gjør jo hele votten, men er som du sier utrolig tidkrevende. Ikke rart dette er statsplagg i nord

    SvarSlett
  3. Så utrolig flotte.
    Fortsatt god søndag
    Klem Tone

    SvarSlett
  4. Jøss, for noen flotte votter! Har aldri hørt om slyngstrikk før, så nå ble jeg litt nysgjerrig:)

    SvarSlett
  5. hei igjen!


    Oj her har du jamen noen flotte samiske mønstre, men disse er strikka mønsteret horisntalt!

    Du har mye vakkert å by på ;:OD)

    SvarSlett
  6. SÅ flotte votter! Jeg blir kjempeglad hvis du forklarer hvordan du strikker slyngstrikk :) Det er ukjent for meg.

    SvarSlett
  7. Kom heldigvis innom bloggen din. Nydelige votter og håndarbeider du lager. Jeg har prøvd sånn strikk for 5-6 år siden, men får det ikke til nå . Følger med herinne så kanskje du viser oss engang..?

    SvarSlett